Bra att veta!

Vi på BDA vill hjälpa er genom hela processen så ni kan känna er lugna och trygga genom alla moment och att ni får komma i kontakt med kvalitativa mäklare, advokater och andra samarbetspartners

Nedan kan du läsa om alla moment som ingår i en fastighetsaffär och vad vi kan bistå med om ni blir kund hos oss.

Before – Före ert köp   During – Köpprocessen   After – Efter köpet  

Before – Före ert köp

Rätt Förbered – Praktiskt

En av de viktigaste delarna vid en fastighetsaffär i Spanien är att ordna alla de praktiska delarna som krävs för att kunna genomföra en affär.

Fullmakt

Om det är så att när köpet ska genomföras och du inte kan vara på plats i Spanien går det även att ordna en fullmakt som är giltig i Spanien. Det kan bland annat en advokat som är på plats i Spanien hjälpa er med.

Advokat

Du behöver en advokat när du ska köpa bostad, betala skatt eller pantsätta din spanska bostad. Spanska regler har en tendens att variera från område till område

Bostadskalkyl

Det tillkommer kostnader i Spanien vid en bostadsaffär och det kan vara svårt att veta vad för slags kostnader det är och varför de måste betalas. Förutom själva köppriset på bostaden finns även en lång rad extrakostnader som man måste ta hänsyn till när man planerar sin bostadsbudget.

Vi rekommenderar att man räknar med ytterligare 10-15% av det totala bostadspriset för extra administrativa kostnader och skatter. I dessa 10-15% ingår advokatkostnader. I Valencia området får man räkna ca 5% extra

Finansiering

Vanligtvis kan man belåna upp till 60-70 % av den aktuella köpesumman av bostaden beroende på inkomst och område i Spanien.

During – Köpprocessen

Mäklare

Spanska fastighetsmarknaden är avreglerad vilket innebär att flera mäklare kan sälja samma fastighet eftersom det är säljaren som avgör om hen vill att flera mäklare ska ha möjlighet att sälja fastigheten. Mäklarna kallar detta att lista en fastighet. Avregleringen innebär även att mäklare som inte har egna listningar/objekt kan kontakta de mäklare som har listningar för att göra upp om visning för intresserad fastighets kund.

Resan

Om ni behöver hjälp inför er resa ner till Spanien med hotellbokning, flygbokning eller annat så kan BDA ge tips på vägen.

Köpprocessen

När ni har hittat ert drömboende börjar själva köpprocessen där er advokat som ni redan etablerat kontakt med kommer att finnas med hela vägen för att se till att allt går rätt till väga rent juridiskt. Men även vi finns till hands att rådfråga samt inte minst våra samarbetspartners som finns på plats i Spanien

Några praktiska steg i Köpprocessen:

1. BUDGIVNING OCH VÄRDERING - När du hittar en fastighet ni är intresserad av läggs ett bud, oftast läggs detta bud under utgångspriset. På grund av den speciella fastighetsmarknaden i Spanien kan olika priser sättas på likvärdiga objekt. Mäklarna i vårt nätverk hjälper er att göra en uppskattning och värdering av fastigheten så att ni inte betalar för mycket.

2. ÖVERENS - Om Säljaren accepterar budet görs en överenskommelse och objektet tas bort från marknaden.

3. KÖPARENS UNDERSÖKNINGSPLIKT OCH RESERVATIONSAVGIFT - I Spanien har köparen en undersökningsplikt av fastigheten. När detta är gjort läggs reservationsavgiften.

4. KONTRAKT - Köpekontrakt (PPC) skrivs inom cirka 2-6 veckor från det att reservationsavgiften lagts.

5. TILLTRÄDESDAGEN - Tillträde till fastigheten sker samma dag som lagfarten skrivs under. Hur denna lagfart undertecknas och de alternativ som finns om du inte kan vara på plats kan vi på BDA eller våra samarbetspartners hjälpa er att gå igenom. När lagfart skrivits, sker registrering.

6. BETALNING.

7. TILLTRÄDE - Den slutgiltiga registreringen av lagfarten av er köpta fastighet tar mellan 1 och 3 månader. Tillträde till bostaden är nästan alltid samma dag som undertecknandet av slutavtalet.

8. ABONNEMANG OCH FÖRSÄKRINGAR - Glöm inte bort att kolla på försäkringar och abonnemang för er fastighet.

After – Efter köpprocessen

Nu är ni ägare av er drömfastighet men nu är det en hel del praktiska bitar som ni måste börja ta tag i. Här vill vi på BDA och våra samarbetspartners fortsätta att finnas till hands för er. Det kan vara allt från renovering, uthyrning av lägenhet, beskattning, arv, hushållsnära tjänster som tvättning, städning, elektriker m.m.

Försäkring, arvsskifte, beskattning m.m

När det gäller arvskifte, frågor kring beskattning, försäkring el och annat ser vi på BDA till att ni får den hjälp ni behöver.

Uthyrning av bostad

Många bor säsongsvis i sin bostad i Spanien och skulle gärna vilja hyra ut den under den resterande tiden av året. För att kunna göra det är det många frågor och bitar som måste ordnas ex förvaring av nyckeln, städning av bostaden, inspektion för att se att allting är i sin ordning, hur man hyr ut den, var man lägger ut information om uthyrning och andra frågeställningar.

Vi på BDA kan hjälpa er med dessa frågor och känner till alla frågetecken och funderingar kring att hyra ut sin egen privata bostad då vi bland annat själva varit i samma sits.

Sammanfattning: Vi är ingen mäklare utan vår uppgift är att se till att ni får bästa möjliga hjälp under hela processen före under och efter ert fastighetsköp. Att se till att ni får en smidig, trygg och säker fastighetsprocess.

BDA estate partner

info@bdaestatepartner.se