Case studie:

Affärsidén med BDA är attfungera som en koordinator till investerare och köpare avfastighet i Spanien. Vilket innebär att vi hjälper kunderna tillen smidig, säker och trygg fastighetsaffär, tillgång till rättinformation, rätt typ av mäklare och advokat utifrån kundernasönskemål av fastighet och område.

Vår uppgift är att hjälpa er hela vägen och att ni ska se oss som ert personliga ombud. Vi ser till att ni får värdefull kunskap, hjälp med praktiska förberedelser och kontakt med rätta samarbetspartners. Vi finns även till hands efter ert köp.

Hur jobbar vi med detta i praktiken? Här kommer en arbetsgång på hur vi hjälpte en av våra kunder.

Bakgrund:

Kund X hade tänkt att köpa en fastighet tillsammans med sin fru.

De hade funderat på området Costa del sol men var lite osäkra på vilken ort.

Vi kom i kontakt med kunden genom mässan ”köpa hus utomlands” där vi fick en del information om vad de sökte för typ av fastighet samt deras budget.

Kunden hade också funderingar kring den spanska fastighetsmarknaden. De undrade hur den fungerade, hur processen går till och om den är på uppgång fortfarande.

Ny kontakt...

Vi tog kontakt med kunden efter mässan och presenterade vår tjänst mer ingående och gick sedan igenom alla frågor och funderingar som kunden hade. Samt att vi fick en bättre uppfattning över vem kunden var, vilka önskemål de hade på område och vilken typ av fastigheten de sökte.

Processen startar...

Vi kunde nu börja hjälpa kunden till sin drömfastighet.

Utifrån den analys vi gjorde tillsammans rekommenderade vi en advokatbyrå och mäklare från vårt kontaktnät som skulle kunna hjälpa dem på bästa möjliga sätt. När kunden gav sitt godkännande till vårt förslag, ordnade vi ett telefonmöte för kunden med advokatbyrån och även ett möte med mäklaren.

Före kunden åkte ner till Spanien gick vi igenom frågor som de hade funderingar på samt gav dem tips som kunde vara bra att tänka på kring läget på fastigheten.

Resan till Spanien...

När vi fick datum från kunden på deras spanienvistelse bokade vi in möte för kunden med advokatbyrån och även ett möte med mäklaren

Berättelsen från kunden

Dag 1

Vi träffade mäklaren på ett café där vi kunde i lugn och ro lära känna varandra. Här berättade vi mer ingående vad vi sökte för fastighet och vilka områden som vi tyckte var mest intressanta.

Vårt möte med advokatbyrån gick bra, de gick igenom hur ett köp av en fastighet går till och hjälpte även oss med allt det som behövdes för att kunna köpa en fastighet i Spanien. Nu kunde vi koncentrera oss på att hitta rätt fastighet för att vi visste att om vi hittade en fastighet som vi skulle bli intresserade av så skulle advokatbyrån hjälpa oss att kolla upp om fastigheten var okej att köpa.

Dag 2

Vi träffade mäklaren för att åka ut och titta på fastigheter i de områden som var av intresse. Mäklaren hade även lagt in ett besök för att se en nyproducerad fastighet utanför våra önskade områden. Efter att ha sett några fastigheter samt den nyproducerade så ville vi fundera någon dag innan vi tog beslut på om vi skulle slå till och köpa någon av de fastigheterna vi hade tittat på.

Under tiden som vi funderade så kontaktade vi advokatbyrån och frågade om de visste nått om fastigheten som vi var intresserade av. Advokatbyrån meddelade att de hade haft andra kunder som hade köpt i samma fastighetskomplex och att allt var ok med den fastigheten.

Vi bestämde oss för att köpa den nyproducerade fastigheten och nu är vi ägare av en mycket fin nyproducerad lägenhet med bra läge.

Efter köpet...

När kunden kom hem följde vi upp med kunden om hur deras upplevelse hade varit och kontakten med våra samarbetspartners. De var mycket nöjda med både advokatbyrån och mäklaren.

Detta är en del av vårt kvalitetsarbete att få feedback från våra kunder så att vi kan hålla en hög nivå på vår tjänst och att våra samarbetspartner även håller en hög nivå.

Hjälp efter köpet

Efter köpet har vi hjälpt kunden med hur de kan hyra ut sin lägenhet. De ville veta hur de skulle göra för att hyra ut lägenheten själva utan att gå via något företag som sköter om uthyrning av bostäder. Vi gav också tips på olika tjänster man kan använda för att hyra ut sin bostad.

Vår tjänst sträcker sig även efter att kunden har köpt sin fastighet. (BDA, before-during-after).

Intresserad? Klicka på fliken Intresserad och fyll i några frågor eller kontakta oss direkt.

Marlene Haraldsson

Sverige
Marlene Haraldsson
010-498 41 22
070 303 46 49
Skicka E-post

 
Marlene Haraldsson

Sverige
Rolf Stenvall
010-498 41 21
070 209 02 67
Skicka E-post

 
Alex Zicca

Belgien
Alex Zicca
0032-468 49 61 38
0034-677 77 41 72
Skicka E-post