Spanska Fastighetsmarknaden

Hur fungerar den Spanska fastighetsmarknaden.

*Vi på BDA vill hjälpa er genom hela processen så ni kan känna er lugna och trygga genom alla moment. Att ni får komma i kontakt med kvalitativa mäklare, advokater och andra samarbetspartners som har er som kund som huvudfokus och är duktiga på de områden som just ni efterfrågar. *

Det finns många exempel där köpare som kommit till Spanien för att köpa fastighet och har varit med om chockerande händelser för att de inte har haft den rätta informationen och kontakterna som behövs.

Nedan kan du läsa om alla moment som ingår i en fastighetsaffär och vad vi kan bistå med om ni blir kund hos oss.

Before – Före ert köp 
During – Köpprocessen 
After – Efter köpet

Before – Före ert köp   During – Köpprocessen   After – Efter köpet  

Before – Före ert köp

Rätt Förbered – Praktiskt

En av de viktigaste delarna vid en fastighetsaffär i Spanien är att ordna alla de praktiska delarna som krävs för att kunna genomföra en affär. För om ni åker ner och inte har alla delarna på plats kan ni missa en möjlighet att köpa den fastighet ni har hittat. Detta då marknaden är så öppen i Spanien vilket gör att flera mäklare kan sälja samma objekt. Mäklare kan aldrig garantera att "de kan hålla" ett objekt innan en reservations avgift har lagts, vilket är en FAST SUMMA vid varje bostadsaffär för att den ska tas bort från marknaden.  Denna summa är olika i olika områden i Spanien så fråga er advokat eller mäklare om vad som gäller i det område ni ska köpa. För att kunna göra denna reservation bör man i förväg ha skaffat spanskt bankkonto, skaffat NIE nummer samt andra praktiska delar. Vi ser därför till att ni får kontakt och träff med en duktig advokat som kan hjälpa er med detta antingen före eller när ni åker ner till Spanien.

Fullmakt

Om det är så att när köpet ska genomföras och du inte kan vara på plats i Spanien går det även att ordna en fullmakt som är giltig i Spanien. Det kan bland annat en advokat som är på plats i Spanien hjälpa er med.

Rätt advokat

Du behöver en advokat när du ska köpa bostad, betala skatt eller pantsätta din spanska bostad. Spanska regler har en tendens att variera från område till område. Om ni hittar rätt advokat som går att lita på med bra koll på den spanska marknaden men som samtidigt kan hålla en kommunikation på ert språk så kan de hjälpa er med det mesta. Men att hitta rätt advokat kan vara lika svårt som att hitta rätt mäklare. BDA och våra samarbetspartners har den lokala kännedomen och garantera att ni får kontakt med en advokat som har bra rykte, som går att lita på och där kommunikation kan ske på det språk ni föredrar.

Att ta genvägar utan advokat kan bli väldigt dyrt.

Bostadskalkyl

Det tillkommer kostnader i Spanien vid en bostadsaffär och det kan vara svårt att veta vad för slags kostnader det är och varför de måste betalas. Förutom själva köppriset på bostaden finns även en lång rad extrakostnader som man måste ta hänsyn till när man planerar sin bostadsbudget.

Vi rekommenderar att man räknar med ytterligare 11-15% av det totala bostadspriset för extra administrativa kostnader och skatter. I dessa 11-15% ingår advokatkostnader.

Sedan får man aldrig glömma de kostnader som sedan tillkommer efter ett köp de så kallade driftkostnaderna samt årliga skatterna och avgifter som ex eventuella samfällighetsavgifter.

Ni kan alltid fråga er mäklare eller advokat vilka tilläggskostnader som tillkommer för den specifika fastighet som just ni vill köpa.

Finansiering

Vanligtvis kan man belåna upp till 60-70 % av den aktuella köpesumman av bostaden beroende på inkomst och område i Spainen.

During – Köpprocessen

Rätt mäklare och Rätt objekt

Spanska fastighetsmarknaden är avreglerad vilket innebär att flera mäklare kan sälja samma fastighet eftersom det är säljaren som avgör om hen vill att flera mäklare ska ha möjlighet att sälja fastigheten. Mäklarna kallar detta att lista en fastighet. Avregleringen innebär även att mäklare som inte har egna listningar/objekt kan kontakta de mäklare som har listningar för att göra upp om visning för intresserad fastighets kund. Många mäklare som har egna listningar vill givetvis först sälja sina egna objekt eftersom de behåller hela provisionen själva, istället för att dela den med någon annan mäklare. Detta kan innebära att ni som kund inte är prio 1 utan prio 2 efter fastigheten. Många mäklare jobbar också med att låsa fast kunderna där det finns ett internt arbetssätt där om en mäklare har visat er en fastighet och registrerat det och ni skulle vara missnöjd med mäklaren kan ändå ingen annan mäklare visa er den fastigheten. Ni är då låst till den fastigheten med den mäklaren.

För oss på BDA är det väldigt viktig att de mäklare vi jobbar med alltid utgår ifrån er som kund, att ni ska vara prio 1. Att utifrån er som kund och era önskemål kollar de på alla fastigheter som ligger ute oberoende vilken provision de får. De ska fungera som er personliga mäklare som förstår era intressen, krav och önskemål. Ni ska kunna skicka dem fastigheter ni hittar på nätet, kan de även kolla upp dem. Vi jobbar bara med de bästa som även har koll på prisläget och ska veta vilket pris som är rätt för vilken fastighet om det ex ska läggas underbud eller inte.

Att ni ska slippa springa runt till olika mäklare utan att veta vilka som är seriösa oh vilka som inte är det. När mäklaren lärt känna er och era önskemål kan de fungera som era ögon och öron för att hålla koll på när den rätta fastigheten dyker upp även om ni inte är på plats. Ni ska se dem som er personliga mäklare.

Vi ser till att ni har en kontaktperson som ni kan kommunicera med på ett språk ni känner er bekväm med och där endast den bästa mäklaren/säljaren får ta hand om er. Vi kvalitetskollar och ser alltid till att ni är nöjda och att dem gör sitt jobb.

Så genom BDA får ni en trygghet och kvalité under hela processen före, under och efter ert fastighetsköp.

Resan

Om ni behöver hjälp inför er resa ner till Spanien med hotellbokning, flygbokning eller annat så kan BDA ge tips på vägen.

Köpprocessen

När ni har hittat ert drömboende börjar själva köpprocessen där er advokat som ni redan etablerat kontakt med kommer att finnas med hela vägen för att se till att allt går rätt till väga rent juridiskt. Men även vi finns till hands att rådfråga samt inte minst våra samarbetspartners som finns på plats i Spanien

Några praktiska steg i Köpprocessen:

1. BUDGIVNING OCH VÄRDERING - När du hittar en fastighet ni är intresserad av läggs ett bud, oftast läggs detta bud under utgångspriset. På grund av den speciella fastighetsmarknaden i Spanien kan olika priser sättas på likvärdiga objekt. Mäklarna i vårt nätverk hjälper er att göra en uppskattning och värdering av fastigheten så att ni inte betalar för mycket.

2. ÖVERENS - Om Säljaren accepterar budet görs en överenskommelse och objektet tas bort från marknaden.

3. KÖPARENS UNDERSÖKNINGSPLIKT OCH RESERVATIONSAVGIFT - I Spanien har köparen en undersökningsplikt av fastigheten. När detta är gjort läggs reservationsavgiften.

4. KONTRAKT - Köpekontrakt (PPC) skrivs inom cirka 2-6 veckor från det att reservationsavgiften lagts.

5. TILLTRÄDESDAGEN - Tillträde till fastigheten sker samma dag som lagfarten skrivs under. Hur denna lagfart undertecknas och de alternativ som finns om du inte kan vara på plats kan vi på BDA eller våra samarbetspartners hjälpa er att gå igenom. När lagfart skrivits, sker registrering.

6. BETALNING.

7. TILLTRÄDE - Den slutgiltiga registreringen av lagfarten av er köpta fastighet tar mellan 1 och 3 månader. Tillträde till bostaden är nästan alltid samma dag som undertecknandet av slutavtalet.

8. ABONNEMANG OCH FÖRSÄKRINGAR - Glöm inte bort att kolla på försäkringar och abonnemang för er fastighet.

After – Efter köpet

Nu är ni ägare av er drömfastighet men nu är det en hel del praktiska bitar som ni måste börja ta tag i. Här vill vi på BDA och våra samarbetspartners fortsätta att finnas till hands för er. Många mäklare lockar att de ska hjälpa till med både det ena och andra men när affären är påskriven och de fått sin del av försäljningen släpper de och går vidare till nästa affär. Här finns det många exempel på besvikna köpare som efter köpet blivit lämnande att helt själva ta reda på allting vilket inte är det enklaste då det är ett annat land och ett språk man kanske inte behärskar. Genom att nyttja BDA nätverk kommer ni att få hjälp hela vägen även efter ert köp.

Det kan vara allt från renovering, uthyrning av lägenhet, beskattning, arv, hushållsnära tjänster som tvättning, städning, elektriker m.m.

Försäkring, arvsskifte, beskattning m.m

När det gäller arvskifte, frågor kring beskattning, försäkring el och annat ser vi på BDA till att ni får den hjälp ni behöver.

Uthyrning av bostad

Många bor säsongsvis i sin bostad i Spanien och skulle gärna vilja hyra ut den under den resterande tiden av året. För att kunna göra det är det många frågor och bitar som måste ordnas ex förvaring av nyckeln, städning av bostaden, inspektion för att se att allting är i sin ordning, hur man hyr ut den, var man lägger ut information om uthyrning och andra frågeställningar.

Vi på BDA kan hjälpa er med dessa frågor och känner till alla frågetecken och funderingar kring att hyra ut sin egen privata bostad då vi bland annat själva varit i samma sits.

Sammanfattning: Vi är ingen mäklare utan er koordinator där vår uppgift är att se till att ni får bästa möjliga hjälp under hela processen före under och efter ert fastighetsköp. Att se till att ni får en smidig, trygg och säker fastighetsprocess och kontakt med professionella mäklare, advokater och andra samarbetspartners. Vår service som samordnare och koordinator är även att finnas till hands och tillhanda ge information kunskap, hjälp med praktiska delar och annat som ni är i behov av före – under och efter ert fastighetsköp.